tiistai 7. lokakuuta 2014

Miksi luen pulpia raitiovaunussa?

Runkkuloma Rivieralla lukee kirjan kannessa. Juuri riittävän isolla, että se näkyy. Yleensä minua hieman ärsyttää, jos lukemani kirjan nimi näkyy turhan kauas. Kovakantisista heitänkin yleensä paperikannen pois, niin saan hieman yksityisyyttä yleisilläkin paikoilla teoksien kanssa.

Olen pitänyt lukemista hyvin henkilökohtaisena asiana. Jos jokin kohta alkaa naurattaa minua, minun pitää kätkeä nauruni. Muutoin joku saattaa tulla kysymään oliko kirjassa jokin hauska juttu. Saattaa hyvinkin olla, että ei ollut, vaan kirja sai minut ajattelemaan jotain muuta joka aiheutti naurua. Tokihan sitä kysyä saa, mutta minua ei välttämättä huvita vastata. Se riski on kysyjän kohtalo.

Joitakin ihmisiä saattaisi hävettää kirjalle avoin nauraminen julkisella paikalla. Niin hävettää minuakin. Se oikeastaan on se juttu. Olen addiktoitunut noloihin ja outoihin tilanteisiin. Mitä hämärämpään kanssakäymiseen ajaudun satunnaisen ohikulkijan kanssa, sitä parempi fiksi. Nolot tilanteet aiheuttavat vielä tuntien, päivien, viikkojen, jopa vuosien kuluttua naurun pyrskähdyksiä. Tällä säästyy popperseihin kuluvaa rahaa, ja vaihtoehtona itsensä nolaaminen lienee terveellisempi.

Osittain pidän Mikael X. Messin Runkkulomaa Rivieralla haasteena. (Siinäpä lause jota en uskonut koskaan kirjoittavani.) Ensinnäkin kirjan sisältö saattaa kaltaisessani pukissa aiheuttaa pieniä erektion poikasia. Niiden välttely vaatii zeniläistä keskittymistä. Toiseksi lastenvaunuja lykkivät naiset luovat minuun usein hyvinkin murhaavia katseita. Jostain syystä masturbaatio on jo pelkästään käsitteenä naisille hankalampi asia kuin miehille. Kolmanneksi, jos satun repeämään jollekin jutulle kirjassa, ei kukaan tule kysymään oliko kirjassa jokin hauska juttu, koska he pelkäävät mitä saavat vastaukseksi.

Lisämausteena kirja on minulle mainio keino protestoida vallitsevaa seksuaalikulttuuria vastaan. Ehkä joku tajuaa pohtia onko häveliäissä tavoissamme loppujen lopuksi kyse mistään muusta kuin oman biologiamme kieltämisestä ja vallankäytöstä.

Messin Runkkuloma Rivieralla Suomalaisessa kirjakaupassa. Lisäys kirjoitukseen: Runkkuloma Rivieralla on juuri saamieni tietojen mukaan täysin loppuun myyty. Se on mukava kuulla!