maanantai 13. lokakuuta 2014

Tapahtuman markkinoinnin avittaminen

Minä en seuraa somea. Olen kyllä rekisteröityneenä useaankin, mutta en esimerkiksi lue Facebookin etusivua. Syynä lähinnä on se, että niin moni järkevinä pitämäni ihminen muuttuu somessa 3-vuotiaaksi joka ei ole saanut nukkua ja syödä tarpeeksi. Todennäköisesti, jos tämän sanominen tässä ärsytti sinua, kuulut mainitsemaani joukkoon. Tai jos olet samaa mieltä kanssani, kuulut varmasti joukkoon.

Seikka on se, että minun ei tarvitse seurata somea tietääkseni mistä siellä puhutaan. Toimittajat tekevät sen puolestani. Aikaani säästyy, kun Hesari referoi minulle missä mennään. Ja kuten aina kansalaisten oikeustaju on koetuksella. Yle uutisoi puolestaan, että avin mukaan tilanteessa on ylireagoitu. Hyvin tyypillinen kuvio.

Jos et vaivautunut avaamaan linkkejä, niin kyseessä on avin puuttuminen Olut ja viski Expon mainontaan. Oma mielipiteeni alkoholimainonnasta on liberaalimmasta päästä, enkä usko sen vaikuttavan alkoholin haittojen kasvuun missään muualla kuin demarien ja Osmo Soininvaaran mielikuvituksessa. Ihmiset eivät alkoholisoidu erilaisten vaihtoehtojen tuntemuksesta, vaan sosiaalisista ongelmista, joita muuten rakennetaan hyvää vauhtia samoissa piireissä kuin alkoholilainsäädäntöäkin.

Ymmärrän kuitenkin, että laissa kielletään selkeästi esimerkiksi väkevien viinojen tuotemerkkien mainostaminen. Siksi niitä ei tapahtumajärjestäjän sivuilla sovi olla. Normaalia nurinaa avilta. Mutta, että tapahtuman nimessä ei saa olla sanaa viski? Nyt vittu, jos tapahtumassa on tarkoitus esitellä olutta ja viskiä, niin mielestäni on ihan kohtuullista saada laittaa edes tapahtuman nimeen sanat olut ja viski. Vähän niin kuin Alkokin saa sivuillaan mainostaa väkeviä.

Olut ja viski Expo muutti avin kehotuksesta nimensä Olut Expoksi ja poisti väkevien mainokset. Avin mukaan oli Olut Expon oma idea pyytää myös blogaajia poistamaan viskisanat teksteistään. Jos Avissa ei puhuta paskaa, eikä kyse ole väärinkäsityksestä (joita molempia tohdin epäillä tapahtuneeksi) jää meille jäljelle yksi vaihtoehto. Olut Expo ymmärsi millainen möly somessa ja sitä myöten mediassa syntyisi, ja tapahtuma saisi kaikkien vähänkään alasta kiinnostuneiden sympatiat puolelleen.

Moraalinen opetus on, että lainsäädäntö on susi, eikä sen kiristäminen auta mitään. Internetin sääntö numero yksi on se, että mitä enemmän koitetaan sensuroida, sitä varmemmin asia on tapetilla. Well played Olut Expo, well played...

PS: Menisin itsekin maistelemaan oluita ja viskejä, mutta minulla sattuu olemaan muuta menoa tuona viikonloppuna. Katsokaa sivun alalaidasta keikkalistasta ja päättäkää itse missä haluatte olla.