keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Lihansyöjä perkeleen haaste

Heti tekstin kärkeen korostan, että tämä on vain henkilökohtainen näkökulmani aiheeseen, eikä siis siten välttämättä vastaa yleistä todellisuutta. Minä arvostan todella paljon niitä ihmisiä, jotka ovat tunnustaneet eläinten suvereeniuden yksilöinä. Tarkoitan tällä sitä, että eettisessä mielessä, jokaisella eläimelläkin on oikeus hyvään elämään.

Mutta minä en pysty siihen itse. Pystyn siihen ainoastaan teoreettisella tasolla, mutta itsekkyyteni johtaa käytännön tasolla muunlaiseen asetelmaan. Minä yksinkertaisesti pidän lihan mausta liian paljon voidakseni tehdä muunlaista päätöstä.

Saatatte pitää minua hiukan pilkallisena, kun totean olevani lihansyöjä, mutta myös vegaani. En tietenkään ole vegaani siinä mielessä, että olisin tehnyt kunniakkaan päätöksen kieltäytyä lihan syömisestä. Olen vegaani siinä mielessä, että minä rakastan hyvin tehtyä, hyvän makuista ruokaa ja jos minun pitää valita mielestäni huonon liharuoan ja hyvän kasvisvaihtoehdon väliltä, valitsen kasvisvaihtoehdon. Itseasiassa tämä on niitä harvoja paikkoja jossa pidän dikotomiasta, voin valita ihan oikeasti hyvän ja huonon väliltä.

Ja sitten se käytännön ongelma...

Näin joulun alla, on väkisinkin pyörinyt mielessäni käsite "vegaaninen joulukinkku". Markkinoilla pyörii monenlaisia vegaanisia tuotteita, jotka pyrkivät olemaan samaa kuin jokin lihasta tehty vastaava tuote on. Se vain, kun ei nämä tuotteet todellisuudessa ole vastaavia. Ikävä kyllä vegaaninen kinkku ei minun mielestäni ole ainakaan tähän mennessä koskaan vastannut ihan oikeaa murhaamalla tehtyä tuotetta.

On tietenkin minulta suorastaan julkeaa haastaa kasvissyönnin puolestapuhujia tällaisella nakilla, mutta valitettavasti minä olen väärä henkilö tekemään itse asialle mitään. Kasvisruokien pitäisi onnistua olemaan liharuokien rinnalla yhtä hyviä, tai jopa parempia omina itsenään. En millään pysty kokemani perusteella tunnustamaan lihatuotettamatkivaa kasvistuotetta yhtä hyväksi.

Kun kasvisruoka itsessään pystyy kilpailemaan liharuokien kanssa valikoiman laajuudessa ja hyvyydessä semanttisella tasolla, valitsen suuremmalla todennäköisyydellä kasvisruoan useammin. Tämän kun saisi kasvisruokakampanjointiin asenteeksi, myös minun kaltaiseni lihansyöjäperkeleet asettuvat paremmin kasvissyönnin puolelle.