torstai 11. elokuuta 2016

Miniatyyrimuistelmat; 3. osa

Yhtenä iltana istuin vakiobaarissani vakiopaikallani tiskin nokassa. Jaanasin jonkun vakkarin kanssa niitä näitä, kun seuraan liittyi keski-ikäinen vieras mies. Historian kirjoista olen oppinut, että keski-ikäisillä vierailla miehillä ei ole koskaan ollut mitään järkevää sanottavaa. Eikä ollut nytkään.

-Mä olen kapteeni. EVP. Just päässy eläkkeelle.

-Jassoo.

-Mitkäs teidän sotilasarvot on?

Meidän seurueessa armeijassa leikkiminen ei ollut muodissa. Seurassani ollut vakkari koitti olla diplomaattisempi kuin minä, jota sedän läsnäolo kiinnosti suunnilleen saman verran kuin pino rasvassa paistettuja paviaanien vittuja. Jossain kohtaa kapteeni (EVP) päästi suustaan lauseen johon meikäkin sai hampaat kiinni:

-Teidän mielestänne mä olen varmaan täysi idiootti, kun oon sotilas...

-Ei, kyllä Lenin keksi sulle paremman nimityksen; "hyödyllinen idiootti".

Äiä läiskäisi tuoppinsa tiskiin niin, että läikähti ja mitään sanomatta lampsi baarin ovesta ulos. Ei oo sen kummommin näkyny...