maanantai 2. tammikuuta 2017

Bernerin lapio

Yhdeksänkymmentäluvun lopussa televisiossa pyöri mainos, jossa missikilpailuehdokas pyrki lopettamaan rikollisuuden vaatimalla, että joku keksisi spraypullon jolla rikollisuuden saisi loppumaan. Tuolloin ei tullut ajateltua, että kun kasvan aikuiseksi, tuo hahmo vaikuttaisi jopa järkevältä verrattuna maan toimivaan hallitukseen.

Suomi on edistyksellinen maa. Tämän edistyneisyyden nimissä valtion monet järjestelmät ovat päätyneet muutosten kouriin. Samalla kansan henkisessä ilmapiirissä on ollut vahvaa yritteliäisyyttä. Tilanne on ollut täydellinen sellaisille "politiikkaan vain käymään tuleville" ihmisille, kuten Jyrki Katainen, Juha Sipilä ja Anneli Berner. He ovat iskeneet muutosten tuulessa juuri sillä hetkellä, kun väliin voi iskeä oman imuputkensa.

Yksityistämisen vimma yhteiskunnan kustannuksella on niin kova, että Berner laskettelee rinnettä alas ehkä koko kansakunnan herkimmälle asialle keskisormea näyttäen. Nimittäin yksityisautoilulle. Berner on höpötellyt sellaisia, että kaikki tiet yksityistettäisiin ja autoihin asetettaisiin seurantalaite jolla voitaisiin tarkastaa kuinka paljon maantietä on tullut kulutettua. Ajatus ei ole ihan uusi sillä vihreissä edellisen hallituksen aikaan kaavailtiin samaa, mutta se kaatui omaan järjettömyyteensä. Siinä sivussa sitä vastustivat kovasti, ketkäs muutkaan kuin, perussuomalaiset.

Arvio tuollaisen seurantalaitteen asentamisen hinnasta liikkuvat noin tuhannen euron paikkeilla. Kai L. Bremeriä varmaan naurattaa katsella moista touhua useiden kymmenien harrasteautojensa kanssa. Maantiellä kulkee monta päivittäiskäytössä olevaa autoa joiden arvo liikkuu alle tuhannessa eurossa. 

Kuten tiedämme, varmaa on se, että tämän laitteen asentamisen kustannukset tulevat kaatumaan autoilijoiden piikkiin. Tai vaikka ei kaatuisikaan, niin Suomen maanteillä liikkuu 3 miljoonaa autoa ja jonkun on se kolmen miljardin asennuslasku maksettava. Samalla kysymys kuuluu, miten toimitaan ulkomaalaisten autojen kanssa? Todennäköisesti tullissa kerättäisiin kohtuuttoman suuruinen tullimaksu josta EU repisi perseensä siihen malliin, ettei toiste oltaisi nähty.

Näin älyttömiä heittoja ei voi oikein enää perustella edes ihmisen tyhmyydellä. Berner, jonka touhut ovat tähänkin mennessä hädin tuskin sietäneet lähempää tarkastelua (Finavia), pyrkii selkeästä lyömään kullankaivuulapionsa suomalaiseen maantiejärjestelmään.

Tällainen touhu on syytä pysäyttää alkuunsa. Tosin edelleenkin muistutan, että kun sähköverkko ja valtion metsätkin ovat nykyään yritysvetoisia ja pian jälkimmäinenkin on mitä todennäköisimmin myyty ulkomaille, on Haagin tuomioistuimessa olemassa useampikin ennakkotapaus jossa jälkikäteen viisastuneet kansat ovat päättäneet uudelleen kansallistaa ilman erillistä korvausta yhtiöille tällaisia luonnollisia monopoleja ja luonnonvaroja. Ennakkotapauksissa valtiot ovat järjestelmällisesti voittaneet.

Jos Berner saakin lapionsa iskettyä luomaansa rakoon, on se vielä mahdollista jälkikäteen sulkea. Mutta halpaa se ei tule olemaan sekään.